U poslednjih nekoliko godina izraz „bot“ i „botovanje“ postali su deo našeg svakodnevnog jezika. A znate li da svako ko kaže za nekog da je „bot“, zapravo greši? Ispravno je „astroturfer“ ili „astroturferka“.

Šta je „bot“? To je skraćeni naziv za softverskog robota. Dakle nije osoba, već softver, od „roBOT“.
Takav softver može da izvrši dodavanje takozvanih „pluseva i minusa“ na komentarima neke vesti na koje ste nailazili. Softver može da pošalje i milione linkove, a neke od njih ste već dobijali na svojim aplikacijama za komunikaciju.
A šta su astroturfing i astroturfer/ke? Jedna od teorija, najopštije, kaže da je pojam astroturfinga u suštini vrsta manipulacije javnom svešću. A šta je zadatak astroturfera? Pa da bude deo sistema koji vrši manipulaciju, karika u lancu koja bi svojim komentarom pokazala da postoji određeni opšti stav javnosti o nekoj temi. Hiljada karika, dugačak lanac manipulacije.
Istina je mogo drugačija. Takav „opšti stav“, zapravo kreira mala grupa ljudi.
Iako se i botovanje i astroturfing vezuju uglavnom za političke stranke, ove metode koriste se i u prodaji. Tako po komentarima na internetu možete zaključiti da velika većina ljudi misli da je aronija najbolja za imunitet. A da li je? Možete zaključiti i da je ovaj ili onaj političar najbolji za narod. A da li je?
Dakle, suština je da su astroturferi organizovani od pojedinca ili grupe da kreiraju određeno mišljenje. Oni pišu sjajne komentare, a botovi se zatim uključe da na njih dodaju i „plus“ kao pozitivan stav o njihovom komentaru.
A da li astroturferi zaista imaju toliko slobodnog vremena da pišu sve te komentare? Naravno da ne. To i nije njihovo slobodno, već njihovo radno vreme i za to su plaćeni.
Kako da se izborimo sa njima? Softversko rešenje još uvek ne postoji, ali postoji prirodan lek – mislite svojom glavom i zapamtite, na internetu se često igra igra u kojoj je cilj da manjima izgleda kao većina.