Kako da prenesete automobil na drugo lice – koraci i troškovi

Kako da prenesete automobil na drugo lice – koraci i troškovi

Kupovina i prodaja automobila u Srbiji nije jednostavna. Podrazumeva različite korake i ne tako male troškove prenosa vlasništva nad vozilom na drugo lice.

Ako se to ne uradi na pravi način i ne ispoštuju se svi koraci, možete imati ozbiljne probleme, jer sve kazne za prekršaje stižu na ime iz saobraćajne dozvole. To znači da ćete vi ispaštati za svaki prekršaj koji napravi novi vlasnik automobila.

Prenos vlasništva uključuje overu ugovora kod notara, plaćanje poreza i promenu saobraćajne dozvole.

Kako ne bi došlo do zabune ili greške, tu je ovaj članak koji će objasniti detaljno svaki korak i trošak. Neka vam se nađe pri ruci ako planirate da prenosite vlasništvo nad automobliom na drugo lice, kako bi se sve odvilo po pravilima.

Prvi korak: kupoprodajni ugovor

Kupoprodajni ugovor za automobil sadrži podatke o vozilu, strankama, ceni, datumu, mestu i izjavama obe strane.
Kupoprodajni ugovor za automobil sadrži podatke o vozilu, strankama, ceni, datumu, mestu i izjavama obe strane.

Kupoprodajni ugovor za automobil je glavni dokument čijim zaključenjem prenos vlasništva vozila sa prodavca na kupca postaje formalno i pravno važeći.

Možete ga sastaviti sami, koristeći dostupne obrasce, ili angažovati stručnjaka da to uradi za vas. Najvažnije je da u ugovoru stoje svi podaci o vozilu, prodavcu i kupcu.

Ako se odlučite da sami sastavite ugovor, obavezno uključite sledeće informacije:

  • Podaci o vozilu: marka, model, godina proizvodnje, broj šasije, broj motora, registarski broj, boja, snaga motora, radna zapremina.
  • Podaci o prodavcu i kupcu: ime i prezime, adresa, JMBG, broj lične karte, mesto i datum izdavanja lične karte.
  • Cena vozila: navedite dogovorenu cenu u dinarima.
  • Datum i mesto sklapanja ugovora: unesite tačan datum i mesto gde se ugovor potpisuje.
  • Izjave obe strane: U izjavi prodavac mora da potvrdi da je vlasnik vozila i da ga prodaje po viđenju, a kupac potvrđuje da je upoznat sa stanjem vozila.

Overa kupoprodajnog ugovora:

Overa kupoprodajnog ugovora radi se kod notara i obavezna je kako bi dokument imao pravnu snagu.

Cena overe iznosi 360 dinara po potpisu svake strane. To znači da overa potpisa kupca i prodavca na jednom primerku ugovora ukupno košta 720 dinara.

Obično se overavaju tri primerka: jedan za prodavca vozila, jedan za kupca i jedan primerak koji ostaje kod notara. Ako prodavac i kupac nisu iz istog mesta, svako može da overi svoj potpis kod notara u svom mestu.

Kada se overa izvrši po propisima, ugovor postaje validan dokument koji omogućava dalje korake u procesu prenosa vlasništva nad vozilom.

Drugi korak: plaćanje poreza

Kupac ima 15 dana od overe ugovora da plati porez na prenos vlasništva, 2,5% vrednosti vozila.
Kupac ima 15 dana od overe ugovora da plati porez na prenos vlasništva, 2,5% vrednosti vozila.

Od trenutka overe kupoprodajnog ugovora, kupac ima rok od 15 dana da plati porez na prenos apsolutnih prava na kupljeno vozilo.

Trošak poreza iznosi 2,5% vrednosti vozila, a vrednost se računa na osnovu snage motora, zapremine i starosti vozila.

Ova finansijska obaveza može se izmiriti preko portala eUprava ili u nekoj od agencija koje se bave registracijom vozila.

Plaćanje poreza preko eUprave

Ova usluga omogućava građanima da obračunaju i plate porez na prenos vlasništva nad polovnim vozilom bez odlaska u poresku upravu.

Za korišćenje ove usluge ne morate se registrovati na portalu, samo će vam biti potrebni sledeći podaci:

Porez se automatski obračunava na osnovu vrednosti vozila.

Ovu finansijsku stavku moguće je platiti onlajn, platnim karticama, nakon čega bi MUP-u odmah trebalo da stigne obaveštenje o uplati sredstava na ime poreza za prenos vlasništva nad vozilom.

Ako se odlučite za plaćanje putem banke ili pošte, uplata može biti vidljiva tek narednog dana, pa je potrebno poneti potvrdu o uplati prilikom odlaska u MUP.

Važno je napomenuti da, ukoliko se uplata poreza vrši u više navrata, potrebno je dostaviti dokaze o svim uplatama prilikom podnošenja zahteva za prenos vlasništva.

Treći korak: Promena saobraćajne dozvole

Nakon plaćenog poreza, lice na koje je preneto vlasništvo nad automobilom u obavezi je da pribavi novu saobraćajnu dozvolu.

To se takođe obavlja u ispostavi Ministarstva unutrašnjih poslova, uz pripremljenu sledeću dokumentaciju:

  • Staru saobraćajnu dozvolu
  • Kupoprodajni ugovor
  • Potvrdu o plaćenom porezu
  • Ličnu kartu
  • Staru polisu osiguranja
  • Dokaz o uplati takse za novu saobraćajnu dozvolu

U slučaju da se menja registarsko područje, potrebno je odjaviti stare tablice i uzeti nove.

Ukupni troškovi prenosa vlasništva nad vozilom

Troškovi prenosa vlasništva uključuju overu ugovora, saobraćajnu dozvolu, registarske tablice, nalepnicu i porez.

Troškovi ove procedure nisu zanemarljivi, pa ukoliko kupujete vozilo od drugog fizičkog lica, planirajte budžet tako da vam ostane dovoljno za izmirenje i ovih naizgled ,,sitnih” troškova.

Evo šta ćete sve morati da platite, osim poreza na prenos, o čemu smo već pisali:

1. Overu kupoprodajnog ugovora: Cena ove usluge je oko 360 rsd po potpisu svake strane.

Dakle, prosečno 720 rsd po ugovoru, puta 3 primerka, dođemo do cifre od 2.160 rsd.

2. Troškove nove saobraćajne dozvole koja košta 1.820 rsd

3. Nove registarske tablice: Ovaj trošak imate ukoliko menjate registarsko područje i on iznosi 2.473 rsd.

4. Registracionu nalepnicu: Ova stavka je obavezna i izdaje se prilikom registracije vozila. Njena cena je 486 rsd.

Ako tome dodate podatak o trošku poreza, u zavisnosti od vozila, složićete se da ovaj trošak nije mali. Svakako, sve ove cene mogu malo varirati u zavisnosti od konkretne situacije.

Ne ostavljajte ništa nedovršeno

Prenos vlasništva nad vozilom na drugo lice je procedura koja se, zbog mogućih nesporazuma i kazni, mora obaviti pažljivo i temeljno.

Ne preskačite korake da ne biste plaćali kazne koje napravi druga strana, ili penale za nepoštovanje rokova.

Formalnosti jesu zamorne i dosadne, ali pravila ne praštaju, zato ispoštujte svaki deo procedure i izdvojte dovoljno novca za plaćanje svih troškova koje ona nosi.